Jeśli jesteś przedsiębiorcą, inicjatorem pomysłu na biznes, posiadasz do sprzedaży firmę postaramy się Ci pomóc.

więcej

ARTYKUłY

Wizerunek firm z branży IT.

poniedziałek, 16 kwiecień 2007 | autor: Waldemar Kidacki

Niedawno poczynione obserwacje podkarpackich firm z branży IT nasuwają dość nie ciekawe wnioski. Większość firm informatycznych - czy to sprzedających sprzęt czy oprogramowanie nie przywiązuje wagi do swojego wizerunku w sieci i w realu.

Co za tym idzie?

Ogólnie wiadome jest, że klienci chętniej wybierają produkty markowe, opatrzone ciekawą grafiką, przyciągające wzrok. Fakt, że w branży IT to co najdroższe przeważnie jest niematerialne - niemniej jednak pozostawienie produktu IT samemu sobie i przedstawienie go za pomocą enigmatycznych opisów nie sprzyja jego wybraniu spośród innych produktów.

Kiedyś słyszałem takie stwierdzenie - brzmiało mniej więcej tak: "Jeśli firma X dba o jakość swoich wyrobów tak jak o swój wizerunek to można jedynie współczuć ich klientom". Wtedy chodziło o wygląd sklepu firmowego przytoczonej firmy X. Stwierdzenie to można w zasadzie odnieść do każdej branży.
Wniosek jest prosty ... trzeba zająć się poprawą image podkarpackiego IT.

Od czego zacząć?

1. Nazewnictwo.
Zauważyliśmy, że podkarpackie firmy informatyczne często stosują bardzo infantylne nazwy mocno związane z elementami sprzętu itd lub nawiązujące do platformy PC. Przykłady takie można mnożyć w nieskończoność. Warto przemyśleć, czy po kilku latach działalności nie należało by zmienić nazwy na bardziej marketingową, łatwiej zapamiętywalną.

Szanowni Państwo ... żyjemy w XXI wieku ... od 2 lat funkcjonujemy w unijnych strukturach. Czas skończyć z nazwami w stylu PC doktor, czy Komputerek lub podobnymi ... te nazwy były modne jakieś 15 lat temu. Po za tym szukając takiej firmy w sieci otrzymamy tysiące linków. Skąd więc mamy wiedzieć czy to właśnie ta firma? Nazwa musi być jak najbardziej unikalna, budzić pozytywne skojarzenia. Nie może się kojarzyć z nieprzyjemnymi rzeczami, musi być łatwo wymawialna, prosta do przeliterowania i zapisania.

2. Wizerunek w sieci.
Większość członków IP nie posiada strony www. A nawet jeżeli ją posiada - to znalezienie na niej rzeczowych informacji graniczy z cudem. Z czego to wynika? Z chorych ambicji właścicieli czy zadufania pracujących w tych firmach informatyków?

Większość właścicieli firm IT wychodzi z założenia, że skoro mają sztab informatyków do obsługi klientów - poradzą sobie z wykonaniem profesjonalnej strony www ... to chyba najczęstszy wykręt jaki słyszymy. Podejście informatyków jest prawie identyczne, tyle że ci ostatni stoją po drugiej stronie barykady - są siłą najemną, która może i potrafi wdrożyć system klasy ERP ale czy zna się na nowoczesnym marketingu sieciowym?
CHYBA RACZEJ NIE.

3. Materiały reklamowe.
Wszelkiego rodzaju druki reklamowe skierowane do klientów muszą posiadać odpowiedni wygląd. Nie mogą to być byle jakie ulotki, poskładane w Wordzie, bez grama grafiki. Każdy nawet najmniejszy druk powinien posiadać przejrzystą formę i zawierać jak najmniejszą ilość krojów czcionek. Im więcej czcionek tym mniej przejrzysty przekaz. Grafika – nie powinna dominować lecz uzupełniać całość tworząc ciekawy dla oka przekaz.

Dlaczego warto powierzyć swój wizerunek specjalistom?
Ponieważ zyskujecie kilka cennych usług w jednym.

MONITORING KONKURENCJI - agencja kreatywna na początek prześledzi działania konkurencji i dopiero na podstawie wyciągniętych wniosków przejdzie do realizacji.

ODPOWIEDNIE TARGETOWANIE - czyli skierowanie przekazu do właściwej grupy docelowej za pomocą odpowiedniej grafiki, itd.

SPÓJNOŚĆ WIZERUNKU - to niezwykle ważne, by wizerunek budować spójnie, nie może się zdarzyć że materiały drukowane są zupełnie z innej bajki jak te umieszczone w sieci.

NIEZALEŻNOŚĆ OD PLATFORMY - serwisy stworzone przez specjalistów napewno będą właściwie funkcjonować zarówno na PC-cie jaki i na MAC-u czy PDA. Dlaczego? Bo programiści www stale monitorują co się dzieje w sieci i reagują na wszelkie błędy pojawiające się co chwilę w przeglądarkach i je niwelują. Natomiast informatycy zatrudnieni w firmach IT nie mają na to czasu i często strony te sypią się w różnych przeglądarkach.

POZYCJONOWANIE MARKI - nie mylić z pozycjonowaniem w wyszukiwarkach. Mam tu na myśli taki dobór przekazu reklamowego, by marka była odbierana przez klienta jako wiarygodna, profesjonalna itp.

SEO - czyli pozycjonowanie w wyszukiwarkach - tu osiągnięcia speców biją na głowę zwykłych programistów. Dlaczego? Ponieważ specjaliści od SEO nieustannie się uczą, cały czas przeglądają fora dyskusyjne, poradniki, uczestniczą w szkoleniach by jak najskuteczniej i jak najszybciej pozycjonować serwisy klientów.

Ile to kosztuje?
Cóż ... dżentelmeni o pieniądzach nie piszą ... ale każdy, kto prowadzi działalność związaną z IT wie ile kosztuje roczne utrzymanie pracownika i zakup sprzętu i legalnego oprogramowania. Na pewno koszty te znacznie przewyższają roczne wydatki na reklamę i dają się lepiej weryfikować. Co przez to rozumiem?

Otóż, zatrudniając w firmie grafika czy człowieka który potrafi poskładać stronę www idziemy na łatwiznę. Dlaczego? Bo sam programista czy grafik to tylko narzędzie - to jak komputer bez softu może i szybki ale głupi ... i w tym miejscu dochodzimy do prostego acz genialnego wniosku ... zlecając pracę agencji nie musimy sami podejmować decyzji w stylu: "podoba się szefie?" - cały proces kreacji stoi po stronie specjalistów, którzy posiadają odpowiedni sprzęt, oprogramowanie a przede wszystkim wiedzę niezbędną do tego, by właściwie zarządzać wizerunkiem klienta.

 

Podobne:

Chcesz otrzymywać informację o bieżących wydarzaniach i naszych planach? Skorzystaj z naszego newslettera.

Czy jesteś zaintersowany udziałem w targach IT w Rzeszowie?
TAK
NIE
redakcja | reklama | współpraca | kontakt